Handla rätt för en giftfri barndom

160

När jag fick mitt första barn kände jag att jag ville läsa på lite om olika kemikalier vi har i vår närmiljö. Jag hittade Handla rätt för en giftfri barndom. Är man det minsta intresserad av ämnet så kan jag verkligen rekommendera den boken. Den är skriven av tre forskare, Anne Lagerqvist, Christine Ribbing och Karin Wallis.

De skriver på ett enkelt och tillgängligt sätt, helt utan pekpinnar. Jag har verkligen inte totalt plastbantat eller bannlyst något hemma, men jag försöker tänka på vad jag smörjer in barnen med, att leksakerna inte är rena kemikaliebomber osv. Då är den här boken perfekt. Författarna har gjort jobbet åt oss. De ger handfasta tips på produkter som innehåller mindre skumma ämnen och de listar enkla åtgärder för att minimera olämpliga kemikalier från hemmet. Dessutom ger de på ett lätt sätt kunskap för att själv kunna välja i den djungel av produkter som finns.

Det finns även många bra bloggar inom ämnet, dessa två gillar jag.

Naturligt Snygg skriver om ekologisk och naturlig hudvård och skönhet.

Think Organic vill inspirera till en mer miljövänlig livsstil.

Kommentera

