Siri Hustvedt

DSC_0002

Jag har tidigare tipsat om den här boken som jag gillade skarpt. Författaren Paul Auster är gift med en annan författare som jag tycker om att läsa, Siri Hustvedt. I bokhyllan finns hennes böcker Sommaren utan män, Vad jag älskade och The sorrows of an American.

De var alla bra, välskrivna och med historier jag ville följa till slutet. Bäst var Sommaren utan män som handlar om Mia Fredricksen som just lämnad av sin man beger sig till sina hemtrakter och håller i en sommarkurs i poesi för sju tonårsflickor.

Vad jag älskade handlar om två män, en konsthistoriker och en konstnär. De träffas när den ene köper den andres tavla, vi får sedan följa 25 år av deras vänskap. Men främst är det en bok om relationer och vänskap. Läs läs!

Det är alltid kul att ha böcker kvar att läsa av en författare man gillar, ska försöka få tag i några fler av henne. Är sugen på Den lysande världen och the Shaking woman. Någon som läst dem eller något annat av Hustvedt?

En reaktion på ”Siri Hustvedt

Kommentera

