100 sätt att rädda maten

Matsvinnet hos hushåll i Sverige är som bekant ganska stort och jag får erkänna att vi bidragit väl även i vår familj. Det blev bättre när vi flyttade till större och fick en fullstor kyl, nu ser vi vad vi har och inget kan gömma sig längst bak i en evighet, men jag vill bli ännu bättre på att använda allt som släppas hem från mataffären. Därför blev jag nyfiken när jag snubblade över den här boken på biblioteket.

DSC_0010

Boken 100 sätt att rädda maten ger 100 (såklart) tips på hur vi kan minska matsvinnet och ta tillvara på det vi har hemma. Det är tips på alltifrån ett smart brödrecept, vad vi kan göra med lite pastarester till hur maten bäst förvaras. Som alltid med sådana här böcker så är en del tips rätt självklara andra riktigt bra, men det som är självklart för mig kan ju vara en nyhet för någon annan och vice versa. Själv har jag faktiskt redan tagit till mig några tips och fler ska testas. Så är man intresserad av idéer på vad kan man hitta på med rester och slattar i frys och skafferi så är det här en läsvärd bok. Som ett plus är även förord och efterord bra och informativa.

Kommentera

