Vad vi läst

Så var ännu en vecka slut. Vi har läst lite av varje den här veckan, förutom böckerna nedan så har jag även läst en del noveller, recension på dem kommer snart.

DSC_0026Det riktiga landslaget av Moa Svan handlar om kvinnors villkor inom fotbollsvärlden, men är även en hyllning till landslaget och enskilda spelare. Det är knappast inget nytt som läggs fram, ingen med lite intresse för jämlikhet tror nog att det är lika villkor för herr och damlandslaget eller för tjejer och killar på lägre nivå heller för den delen. Jag är inget jättefan av fotboll men tycker ändå att boken är ganska intressant. Den är lättläst, men den hade absolut vunnit på att korrekturläsas en vända till.

DSC_0010Bockarna Bruse på Badhuset av Bjorn Rorvik blev jag tipsad om av en bibliotekarie och den föll verkligen min dotter i smaken. Har läst den hur många gånger som helst de senaste veckorna. Boken handlar förstås om bockarna Bruse och istället för att bara trampa över samma gamla bro så beger de sig alltså till badhuset. Boken är faktiskt riktigt rolig och jag gillar även illustrationerna som ser ut lite som om ett barn hade gjort dem. Om jag förstått saken rätt så blev den här boken så populär att det har kommit ytterligare äventyr med bockarna Bruse. Ska bli kul att läsa även dem såsmåningom.

DSC_0013I veckan har även de två böckerna ovan fått flytta in i min bokhylla.

Min dag på 3 minuter har jag läst om och velat ha sedan en tid tillbaka, den är som en dagbok i listform. Perfekt för mig som har svårt för att skriva dagbok men älskar listor. Varje dag fyller jag i ett antal frågor, de flesta samma varje dag men även någon ny. Det tar inte alls lång tid och jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att sammanfatta dagen på.

Barnmat, från mos till äta själv av Johanna Westman passar perfekt nu när det är dags för den minsta att komma igång med fast födda. Egentligen är det ju lätt att laga barnmat även utan recept, men det är kul med lite inspiration även till minstingens mat.

Vad har ni läst i veckan?

Kommentera

