Lästa noveller i utmaningen, del 1

acc06-sam_8845

Jag deltar i Ugglan och bokens utmaning Läs en novell och har nu äntligen kommit igång med den. Jag fyller i under fliken för utmaningen allt eftersom jag läser novellerna och sedan tänker jag göra inlägg med korta recensioner för fem noveller i taget. Här kommer det första!

Ella gör sig fri av Karin Boye: Om en kvinnas frigörelse, dels från sin man men även från sin moder. Älskade den här novellen, så mycket ryms i en såpass kort text. Läs!!

Fas 3 av Ann Heberlein: En novell om två pensionerade människor i ett dåligt äktenskap. Dyster men bra läsning om liv som inte blev som det var tänkt.

Främmande jord av Jhumpa Lahiri ur Främmande jord: Om relationen mellan en dotter och en far, om att följa i någons fotspår och även denna om liv som kanske inte levs så som det var tänkt. Mycket bra novell.

Hembiträdet från Lalapanzi av Petina Gappah ur Sorgesång för Easterly: Berättaren är ett barn som minns hembiträdet från Lalapanzi. Det här är en novell som börjar väldigt vardagligt, men som slutar mindre så. Jag är förtjust i Gappahs noveller, de skildrar ett Zimbabwe där människor gör sitt bästa för att skapa värdiga liv.

Ojura av Stina Stoor: Om en barndom som kanske inte är som alla andras. Gillade novellen, men kände också ett obehag när jag läste den, ett bevis på att den är riktigt bra tycker jag.

4 reaktioner på ”Lästa noveller i utmaningen, del 1

Kommentera

