En bilderbok, en novellsamling och en skönlitterär bok

Ibland lägger jag upp inlägg under rubriken ”på min önskelista”, inlägg där jag helt enkelt listar några böcker jag vill läsa. Nu har jag lyckats låna några av dessa böcker och här kommer några korta omdömen.

DSC_0013

Främmande jord av Jhumpa Lahiri, lånade jag med tanke på novellutmaningen och titelnovellen hamnade faktiskt på den listan. Jag har inte läst alla noveller ur samlingen, men dem jag läst tycker jag verkligen om. Det är väldigt vardagliga noveller men det är lätt att känna igen sig i dem. De tar upp och beskriver relationer mellan människor, mellan barn-föräldrar, gamla vänner, människor i kärleksförhållanden och någon form av relation kan väl de flesta av oss känna igen oss i.

Eddie och napparna av Lisa Bjärbo och Jesus Verona, har blivit en riktig favorit hos dottern. Och hos mig med, det är en fin historia om Eddie som ska försöka sluta med napp och dessutom gillar jag illustrationerna som känns väldigt familjära. Så den här boken kan jag absolut rekommendera om någon i familjen är på gång att sluta med napp!

Mannen som läste högt på 6:27-tåget av Jean-Paul Didierlaurant. Det är boken som jag läser just nu, har kommit ungefär halvvägs. Den handlar om Guylain Vignolles. En 36-årig man som arbetar på en pappersåtervinningsfabrik som operatör av den stora maskinen som slukar böcker och ger ifrån sig pappersmassa. En maskin som han hatar. Så här långt är detta en humoristisk men ändå lite tragisk historia om en man som inte trivs med sitt arbetsliv och som har hittat ett sätt att få lite guldkant på tillvaron. Jag gillar boken, skulle så här långt ge den en stark trea, men än kan mycket hända.

Här och här finns önskelistorna som böckerna var med på.

3 reaktioner på ”En bilderbok, en novellsamling och en skönlitterär bok

Kommentera

