Augustpriset, de nominerade

Idag avslöjades de nominerade till årets Augustpris. Här ser ni dem (tack till Bokhora, där jag snodde listan!).

Barn & ungdomslitteratur:
Emma Adbåge ”Nu är det sent”
Hanna Gustavsson ”Iggy 4-ever”
Eva Lindström ”Alla går iväg”
Frida Nilsson ”Ishavspirater”
Jessica Schiefauer ”När hundarna kommer”
Kristin Lidström, Helena Öberg ”Din tur, Adrian”

Här har jag läst Emma Adbåges ”Nu är det sent”. Min dotter gillar den skarpt, jag måste dock erkänna att jag i början tyckte den var urtråkig att läsa för henne. Men efter några gånger så började hon fråga mycket om bilderna och texten och därmed blev läsningen roligare och nu tycker jag till och med ganska bra om boken.

Vuxen skönlitteratur:
Agneta Pleijel ”Spådomen”
Jonas Hassen Khemiri ”Allt jag inte minns”
Carola Hansson ”Masja”
Aris Fioretos ”Mary”
Stina Stoor ”Bli som folk”
John Ajvide Lindquist ”Rörelsen”

Här har jag bara läst några sidor ur Mary, sedan skulle den tillbaka till biblioteket. Det jag hann läsa var bra så kanske blir det ett nytt lån av den så småningom. I övrigt var det inget som direkt flög upp på listan över böcker att läsa, men det kan komma att ändras när jag läser mer om dem.

Vuxen fackböcker:
Johan Hilton ”Monster i garderoben”
Magnus Linton ”Knark, en svensk historia”
Maja Hagerman ”Käraste Herman, rasbiologen”
Karin Bojs ”Min europeiska familj”
Lennart Pehrson ”Den nya staden”
Karin Johannisson ”Den sårade divan”

Här har jag inte läst något, men blev nyfiken på ”Den sårade divan” och ”Knark, en svensk historia”, och kan säkert fastna för fler när jag läser lite mer om dem.

Ska bli kul att se vilka som tar hem priset.

Kommentera

