Ett litet bloggtips och en liten fundering

Jag har under flera år följt Cecilia Blankens blogg, troligtvis är det en av de bloggar jag läst längst. Jag gillar att få en liten inblick i hennes liv som skildrar småbarnsår, hennes arbete, livet i LA m.m.  Häromdagen publicerade hon ett långt inlägg om lite av varje och jag fastnade speciellt för delen där hon berättar om sin dotter och hennes självständiga personlighet. Jag kan känna igen det där i min dotter, hur hon när hon får ett nej ibland säger äsch och fixar det hon vill ha på egen hand. Och hur det så klart inte var vad jag hade tänkt mig, men att det samtidigt är ett så himla bra drag att ha, en förmåga att fixa saker själv och att inte alltid ta ett nej.

När jag läste inlägget kom jag även att tänka på något jag läste hos Underbara Clara  för ett bra tag sedan (även det en blogg jag följt under många år), nämligen det här inlägget. Och jag försöker  tänka så i min uppfostran av mina barn, att vissa saker som jag tycker är rent ut sagt skitjobbiga idag kanske de har jättenytta av som vuxna, och hur knasigt är det inte att vi helst vill att barn ska vara lydiga, snälla och tysta medans vuxna helst ska vara utåtriktade och kunna stå upp för sig själva?! Alla barn är olika och måste få utvecklas efter sin personlighet.

Kommentera

