Lästa noveller i utmaningen, del 3

acc06-sam_8845Deltar i Ugglan och bokens utmaning läs en novell och nu är det dags för fem nya recensioner av noveller.

Ett köns bekännelse av Riikka Pulkkinen: Första meningen i boken; ”Jag visste inte att jag hade levt mitt liv i ett fängelse förrän jag blev medveten om det när jag efter en pratshow i en tv-studio höggs i småbitar tills jag bara hade mitt kön kvar”. En bra, intressant och läsvärd novell tidigare publicerad i en feministisk antologi. Har tidigare läst romanen Sanningen av Pulkkinen och hon skriver riktigt bra.

Den nya Isabel av Katherine Mansfield: Novellen utspelar sig på den engelska landsbygden under en het sommar. Huvudpersonerna är Isabel och William, det gifta paret som kämpar med att känna igen varandra och hitta sig själva. Välskriven novell, inget wow men inte heller bu. Jag blev faktiskt nyfiken på att läsa något mer av författaren, men inte p.g.a. novellen, utan snarare p.g.a. den korta historik om författaren som fanns med i boken.

Två enkelsängar i Rom av John Updike: Den här novellen kommer ur novellsamlingen ”Två enkelsängar i Rom och andra noveller”, i den handlar alla historier om ett par som man får följa från ungdom till medelåldern. Jag läste några av novellerna och de är bra, men jag tror absolut att det skulle ge mer att läsa samtliga, men de var inte tillräckligt bra för att jag ska ha lust med det just nu. Nämnda novell utspelar sig i Rom (såklart) dit huvudpersonerna rest på semester, dels för vila och dels för att bestämma vad de ska göra med sitt äktenskap. Som sagt, ingen dålig novell och någon gång kanske jag tar tag i alla nitton, men inte just nu.

Tjänsteanden av Selma Lagerlöf: I samband med recension av ”Huset Ushers undergång” så gnällde jag lite på genren skräck/spökhistorier. Det får jag nu ta tillbaka för här har vi en spökhistoria som jag verkligen gillade. Berättelsen handlar om skomakarlärlingen Konstantin Karlsson och vad som händer med honom när han stursk och utan tro på det övernaturliga vill hjälpa sin lärare Krus Erik Ersson. Det här tycker jag både är spännande och smart, jag vill läsa vidare och jag dras in i den mystiska stämningen. Bra novell helt enkelt.

De blå skorna av Linda Olsson: En novell om relationer och människors okända bagage. Det är en fin historia med ett klassiskt lite öppet slut.

 

2 reaktioner på ”Lästa noveller i utmaningen, del 3

Kommentera

