Den sårade divan

DSC_0059

Den sårade divan av Karin Johannisson är en bok om tre kvinnor och deras liv präglade av psykisk sjukdom. Det är en bok om kvinnlig galenskap, hur kvinnans villkor inom psykiatrin har sett ut, om psykiatrins svängningar vad gäller diagnoser och behandlingsmetoder och framförallt om psykets estetik.

Första delen av boken redogör för hur den kvinnliga galenskapen har sett ut i teorin och praktiken, den senare delen består av fallberättelser om Agnes von Krusenstjerna, Sigrid Hjertén och Nelly Sachs. Johannisson själv säger att hon vill undersöka hur kvinnorna själva har skapat/förhållit sig till sin sjukdom, hon vill ”undersöka själva växelspelet mellan individ och sjukidentitet”.

Jag gillar den här boken skarpt. Den är välskriven, intressant och faktiskt lättläst. Som läsare får jag massor att tänka på och kopplingar att göra till min egen tid och vardag. Stundtals blir det väldigt privat läsning, vi får ta del av utdrag ur de tre kvinnornas patientjournaler. Men jag tycker att Johannisson gör det bra, det känns aldrig snaskigt.

Det enda som möjligtvis stör mig något är att vissa saker upprepas så väldigt många gånger. Främst när det gäller drag och handlingar hos de tre kvinnorna, det är som att författaren inte litar på att läsaren kommer ihåg. Men det är som sagt endast ett litet störningsmoment och läsningen blir aldrig tråkig.

Johannisson fick en augustnominering för boken, och det tycker jag verkligen att den är värd.

En reaktion på ”Den sårade divan

Kommentera

