Leva i synd

God fortsättning! Hoppas julen har varit bra och givit mycket tid för läsning. Jag har hunnit läsa en hel del, mest blev det diverse noveller men även en bok, Leva i synd av Margaret Atwood.

DSC_0010

Jag läste mycket av Atwood för 15 år sedan, men blev åter påmind om henne tack vare en tematrio hos Lyrans noblesser. Det visade sig att den här stod i bokhyllan oläst. Och det måste jag säga var dumt för det är en riktigt bra bok. Den består av nio kapitel som är fristående men som tillsammans bildar en helhet. Kvinnan Nell är den röda tråden genom berättelserna, vi får följa henne med start i ålderdomen och sedan under hennes liv. Det blir nedslag i barndomen, ungdomen och under tiden som vuxen kvinna.

Jag tycker mycket om den här boken. Jag tror att den är lite annorlunda jämfört med Atwoods andra böcker, den är väldigt lättillgänglig. Berättelserna är enkla men genialiska. Språket är så fint, beskrivningarna av diverse platser skickar mig omedelbart dit. Det är en relativ kort bok, bara 265 sidor, men det ryms så mycket inom dessa. Flera olika livsstadier och så många relationer. Boken är inte pinfärsk, kom ut 2008 på svenska, så lite osäker på vart den går att få tag på. Men förhoppningsvis finns den på dit närmaste bibliotek och då rekommenderar jag den varmt. Annars finns den engelska utgåvan, Moral disorder, på bland annat adlibris.

Och förresten, under julen var jag på besök hos mina föräldrar och till min glädje hittade jag mina gamla böcker av Atwood i en låda. Härlig läsning framöver med andra ord!

4 reaktioner på ”Leva i synd

Kommentera

