Lästa noveller i utmaningen, del 4

acc06-sam_8845

Då var jag halvvägs i utmaningen, som består av 40 noveller. Och här kommer små recensioner på de fem senaste.

Såningsmannen av Violette Ailhaud: Den har en så intressant bakgrundshistoria så den förtjänar ett eget inlägg, läs det här.

En julgran av Charles Dickens:  En novell som ger julstämning absolut, men i övrigt var jag inte så förtjust. Det känns mest som en massa uppradningar av olika barndomsminnen och sedan kommer en bit med olika övernaturliga händelser. Jag tolkar det som att någon tänker tillbaka på svunna jular och ett liv som passerat. Någon som läst, har jag helt missuppfattat denna novell?

Allt är som vanligt av Lina Wolff: Novellen ingår i samlingen Många människor dör som du och det är en bra samling. Jag har inte läst alla, men åtminstone hälften och jag tycker mycket om språket. Det är lätt och precist på samma gång. Allt är som vanligt är en vardaglig novell men med en tvist.

Marcelle av Simone de Beauvoir: Marcelle är en intelligent och beläst kvinna som bestämmer sig för att hennes lott i livet är att stötta och vårda ett manligt geni. Det här var det första jag läst av de Beauvoir och det gav mersmak måste jag säga. Jag tror att det här är en liten bok som väldigt många olika läsare kan uppskatta.

Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog av Jonas Hassen Khemiri: Alltså, språket språket språket, satan i gatan så bra det är. Även historien är bra, öppen för tolkningar men på ett bra sätt. Läs den här, bara gört!

2 reaktioner på ”Lästa noveller i utmaningen, del 4

Kommentera

