Miljötipset

Den här veckan blir miljötipset inte något lästips utan jag tänker skriva lite om mitt nyårslöfte. Jag brukar inte ge nyårslöften men i år kommer jag avge något som kan liknas vid ett löfte, planen för nästa år är nämligen att köpa så lite (främst nyproducerade) saker som möjligt.

Naturligtvis innefattar det här inte mat, hygienartiklar och förbrukningsartiklar av typen dammsugarpåsar och liknande. Men allt annat gäller det. Det är inte heller så att löftet går ut på att inte köpa en enda pryl, utan så lite det bara går. Detta eftersom jag tror att det är omöjligt att inte behöva införskaffa åtminstone några saker på ett år. Jag har t.ex. två barn som växer fort och behöver saker lite då och då. Men när något köps så ska jag först och främst leta second hand eller höra mig för bland vänner, ibland kanske någon vill bli av med det som jag behöver och vice versa. Är det så att jag inte hittar det jag söker och ändå måste köpa det så ska det vara schyst och miljövänligt producerat.

Så hur tänker jag mig då att detta ska gå? Jag ser främst några områden som kan bli svåra.

Saker till barnen: De växer som sagt fort, så främst kläder kan nog behöva inhandlas lite nya grejer då och då. Men med lite framförhållning så går det att köpa ganska mycket second hand.

Presenter: Där tänker jag köpa upplevelser och liknande så långt det går och sedan finns faktiskt mycket fint hos second hand och antikvitetsaffärer. Nyttoprodukter, t.ex. en fin olivolja och liknande är också bra presenter tycker jag.

Böcker: Det känns en aning jobbigt att inte köpa nya böcker, men jag får vända mig till bibliotek och antikvariat, och läsa sådant som redan står i bokhyllan. Det är nog egentligen bara läsningen av nya, hypade böcker som kan bli svårt, och det ska jag väl klara mig utan.

Varför gör jag då detta? Dels känns konsumtionshetsen i vårt samhälle ganska galen och fungerar inte för miljön i långa loppet. Dels vill jag se hur jag klarar mig, kan jag låta bli att köpa en massa prylar, för det är det jag vill undvika. Det är så klart inget fel i att skaffa saker som man behöver. Men när jag ser mig om här hemma så blir i alla fall jag övertygad om att jag inte behöver speciellt mycket nytt!

Så vi får se hur det går, kommer lämna små rapporter lite då och då under året.

7 reaktioner på ”Miljötipset

  1. Jag köper nästan alla kläder på second hand och loppis och en hel del böcker också. När en köper kläder ska en lägga in dem i frysen en vecka på minst -17, för att eventuella småkryp som klädesmal ska dö.

    Gilla

Kommentera

