Glaskroppar av Erik Axl Sund

I söndags träffade jag min fina bokklubb och den här gången hade vi läst Glaskroppar av Erik Axl Sund. Vi väljer bok varsin gång och de enda kriterierna är att boken ska finnas i pocket och ingen ska ha läst den. I övrigt får var och en välja fritt, och tur är det, för den här boken hade jag aldrig plockat upp själv. Tror det beror på omslaget och att man valt att benämna boken ”svart melankoli”.

Men tji fick jag, för den här var riktigt bra. Det är en deckare, men en ganska ovanlig sådan. Handlingen går snabbt framåt och det finns en del vändningar som jag inte såg komma. Det är spännande, men också lite jobbig läsning då det handlar en hel del om tonåringar som inte mår så bra. Personporträtten är trovärdiga och slutet bjuder på några överraskningar.

Så sammanfattningsvis är detta en bra deckare och jag kan tänka mig att läsa fler böcker av denna författarduo. Bakom namnet Erik Axl Sund står nämligen två personer, Håkan Axlander Sundquist och Jerker Eriksson.

DSC_0008

Kommentera

