Lästa noveller i utmaningen, del 5

acc06-sam_8845

Det är verkligen inte svårt att hitta bra noveller, vill nästan att utmaningen aldrig ska ta slut. Här kommer några recensioner, hoppas någon väcker läslust!

Andarna av Margaret Atwood: Om en mäklare, en exfru, en lägenhet och andar. En av nio historier ur denna bok.

Skogen av Tove Jansson: Novellen kommer ur samlingen Att resa med lätt bagage, men var inte en av de bättre ur den. Novellen handlar om barndomen och dess underbara världar som bara existerar under den där korta tiden.

En löjlig människas dröm av Fjodor Dostojevskij: En fantastisk liten novell om livets mening. Den kan tolkas på så många sätt, utifrån vars och ens egen syn på livet. Så är det såklart med all text, men det blir så väldigt tydligt här. Liten varning för att det tog en stund att komma in i novellen, jag upplevde början som lite seg.

Snigeln och Flickan av Agnes von Krusenstjerna: Älskar hur Krusenstjerna fångar barns annorlunda sätt att se på världen. Hur konstig, men ändå självklar, den måste te sig för små barn. Och hur de tolkar den utifrån sina begränsade erfarenheter.

Snöblandat regn av Stig Dagerman:
Det jag älskar med noveller är att de ofta ger mig känslan av att få tjuvkika lite på något, t.ex en relation eller en annan tid, ofta något alldagligt. Riktigt bra noveller lämnar den känslan i mig, att jag har fått kika in en stund i någon annans värld. Exakt den känslan får jag av Snöblandat regn.

 

En reaktion på ”Lästa noveller i utmaningen, del 5

Kommentera

