Det är något som inte stämmer

Och på tal om ombloggade böcker, där kvalar verkligen Det är något som inte stämmer av Martina Haag in. Jag reserverade även den på biblioteket, och där kan vi snacka kö. Jag har  bara läst mer eller mindre positiva recensioner, så det var med höga förväntningar jag började läsa.

DSC_0078.JPG

Det är något som inte stämmer handlar om Petra och Anders. De har varit gifta i 15 år och har två barn, hon är författare och han jobbar med TV. Plötsligt har han blivit kär i sin kollega och vill skiljas.

Vad tycker jag då? Jo, den är bra, men i min bok ingen 5:a, snarare en urstark 3:a. Men med det sagt så är skildringen av skilsmässa väldigt bra. Genom att välja ut och skriva om nyckelscener så driver Haag handlingen framåt på ett fantastiskt sätt. Det är små inblickar som glasklart beskriver Petras ångest och känslor, allt kaos. Genom att inte fastna i upprepningar och långa beskrivningar så blir texten rå och ärlig. Får ont i magen av hur Anders väljer att hantera det hela kontra barnen, att så totalt stänga av mot Petra.

I boken reser Petra till fjällen för att tänka och skriva, den delen har fått lite delat mottagande och jag måste säga att jag är kluven. På det stora hela funkar det för mig, men vissa bitar av den handlingen tycker jag är lite tröttsam och den gör mig bara irriterad. Det tar fokus från den ypperliga beskrivningen av skilsmässan.

Och vad det gäller sanningshalten i boken, vad är självbiografiskt? Paret Haag genomgick själva en skilsmässa,  tja, det känns inte som att det spelar någon roll faktiskt.

En reaktion på ”Det är något som inte stämmer

Kommentera

