29 saker jag älskar, böcker

En självklarhet förstås, men ack så passande till detta tema! Vad vore livet utan böcker, inte lika kul och spännande antagligen. Som med allt annat går läsningen i perioder, men någon bok ligger alltid på nattduksbordet. Jag fick lite prestationsångest när jag skulle hitta på något att tipsa om till det här inlägget. Skulle jag ta min absoluta favoritbok? Nej, finns för många. Finns det någon böckernas bok? Nej, det tycker jag inte. Vem skulle bestämma det? Så jag tog bara något ur bokhyllan som jag tycker är bra. Det blev denna.

DSC_0071.JPG
Ögonblicket av Douglas Kennedy

Boken handlar om Thomas Nesbitt. Han är medelålders, frånskild och det enda han vill är att få vara ifred och skriva. En dag får han ett paket och han blir påmind om en annan tid för länge sedan. En tid han spenderade i Berlin under kalla kriget.

Det här är en väldigt bra bok om livet i Berlin när staden var delad i två. Jag har inte läst så mycket om förhållandena i Östberlin och tycker det var väldigt intressant att få en inblick i hur livet kunde vara där. Boken innehåller det mesta; kärlek, spänning och en bra historia. Jag har läst fler böcker av Douglas Kennedy, men tycker helt klart att denna är bäst.

En reaktion på ”29 saker jag älskar, böcker

Kommentera

