29 saker jag älskar, sommaren

Egentligen älskar jag alla årstider och deras skiftningar, men så här mitt i vintern och med ständiga diskussioner om overall eller inte overall så längtar jag till sommaren. Boken som får illustrera sommaren är däremot inte direkt ljus och härlig.

DSC_0025.JPG
Århundradets sommar av Florian Illies

”Året år 1913. Paris, Berlin, Wien och New York sjuder av experimentlusta och kreativitet. Världen knakar i sina fogar och en ny framtid är här. I den skimrande begynnelsen kan förfallet raden anas. Året därpå skulle allt vara förlorat och inget sig likt.”

Det här är en mycket speciell bok som låter oss möta Proust, Kafka, Stravinsky med flera under sommaren året innan första världskriget bryter ut. Kanske inte den lättsammaste av böcker, det tog ett tag innan jag kom in i den. Men väl värd att läsa.

Kommentera

