29 saker jag älskar, havet

Egentligen är jag lite rädd för havet, tycker att dess oberäknelighet är lite skrämmande. Samtidigt blir jag så oerhört lugn i själen av att vara nära en vattenlinje.

DSC_0016.JPG

Boken Mamman och havet av Sara Stridsberg och Anna-Clara Tidholm är en annorlunda och modern barnbok. Den handlar om Tiger, Milou och deras mammor. En vacker dag försvinner en av mammorna ned i toaletten och Milou måste ge sig ut och leta.

Som sagt en annorlunda barnbok, men vacker. På baksidan står det ”En berättelse om behovet av att få vara för sig själv, och hur svårt det kan vara att förstå det för den som vill vara tillsammans”. När vi läser boken hemma väcker den många funderingar hos min dotter. Dock har hon inte en enda gång påpekat att det är två mammor. Jag tänker att det visar hur lite barn bryr sig om normer, om inte vi vuxna lär ut dem.

 

3 reaktioner på ”29 saker jag älskar, havet

Kommentera

