29 saker jag älskar, kroppen

Just nu är jag mammaledig, men när jag inte är det så jobbar jag som sjuksköterska. Jag finner kroppen oerhört fascinerande, jag älskar anatomi och fysiologi. Och att läsa en riktigt bra fackbok om något relaterat till kroppen, halleluja säger jag bara.

Jag är inte speciellt fåfäng, jag har så här post två graviditeter några extra kilon som säkert en del tycker jag ska göra mig av med. Men dem stör faktiskt inte mig så mycket (däremot stör det mig hur svag och trött jag blivit, men det är en annan sak) och jag är mest tacksam över att min kropp klarat denna enorma påfrestning som graviditet, förlossning och amning inneburit. Jag är samtidigt medveten om att långt ifrån alla känner så här. Kanske har åren inom sjukvården hjälpt mig, där ser man så mycket olika kroppar och blir så medveten om hur mycket som kan strula, så att vara frisk blir liksom viktigast.

Aja, nog babblat. Idag vill jag tipsa om Stina Wollters Instagramkonto. Jag tycker att hon jobbar så bra för att lära oss älska våra kroppar som de är och inte vara så besatta av hur de ser ut, utan snarare fokusera på vad de kan! Jag blir glad av hennes konto, som såklart innehåller mycket annat också. Så har du Instagram leta upp @stinawollter!

DSC_0023.JPG
En fantastisk del av vår kropp, hjärnan. Bild ur Anatomiskt atlas av M.Budowick m.fl. 
Kommentera

