29 saker jag älskar, att prata

Bland det bästa jag vet är att träffa någon eller några goda vänner, äta middag och bara prata! Då flyger tiden iväg och efteråt är jag fylld av energi.

DSC_0020.JPG

En bok som handlar om hur vi pratar och kommunicerar med varandra är Med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz Lindgren. I boken lägger hon fram sin metod för hur vi kan prata med våra barn på ett sätt som stärker deras självkänsla. Hon skriver om hur man kan förbättra kommunikationen med barnen och förhindra bråk, missförstånd och tjafs. Men författaren säger själv att det egentligen går att applicera på många olika sorters relationer. Och där håller jag med, vissa exempel hon tar upp ger hör igenkänning i mina relationer med andra vuxna.

Jag läser gärna böcker liknande denna, men det är sällan jag köper deras resonemang och metoder rakt av. Jag använder istället böckerna för att få tips och idéer om hur jag kan bemöta mina barn. Det ger nya infallsvinklar och fler verktyg kring hur jag kan tänka och göra i situationer som är svåra att hantera. Den här boken har absolut lyckats med det.

När jag läser böcker av den här typen så tycker jag att det är väldigt viktigt att vara lite källkritisk. Helt enkelt titta lite på vem författaren är. Är det en psykolog eller liknande som är insatt i forskning, någon som har som yrke att arbeta med barn, eller är det en självutnämnd expert med begränsad erfarenhet. Det tycker jag spelar stor roll. Författaren till just den här boken är beteendevetare. 

Kommentera

