Att föda ett barn av Kristina Sandberg

DSC_0014.JPG
Att föda ett barn av Kristina Sandberg

Den här boken började jag läsa i för något år sedan. Jag läste 50 sidor och sedan la jag undan den, det var så tråkig läsning. Men så valdes den till min bokklubb och då är det bara att läsa. Och tack för det, för den här boken är så bra! Det är den första i en trilogi, där den sista delen tilldelades Augustpriset 2014.

Boken handlar om Maj, en ung kvinna som vi först möter 1938. Hon jobbar på fik och har livet framför sig. Men hon blir med barn och för att undvika skandal så gifter hon sig med den blivande pappan.

Det mesta är sagt om denna bok, men det jag älskar är stilen, historien och igenkänningsfaktorn. Så här var livet för många kvinnor, och rollen var så snäv. Boken beskriver en tid som inte riktigt finns idag. Även om jämställdheten inte är i hamn på långa vägar så har vi kommit en bit från det här. Kvinnor idag har oftast god koll på sin ekonomi, är inte lika bundna i hemmet o.s.v. Men för många av oss så kanske det här är tiden då mormor, mamma eller annan nära släkting växte upp och levde. Det är kvinnohistoria som kommer väldigt nära.

Nu ser jag verkligen fram emot att läsa vidare om Maj!

5 reaktioner på ”Att föda ett barn av Kristina Sandberg

Kommentera

