Påskläsning, Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby

Hoppas att ni haft en fin påsk och firat så mycket eller lite som ni vill. Jag var en sväng i fjällen och åkte skidor. Jag åker verkligen hellre än bra, men jag lyckades undvika brutna ben och fick mig en rejäl dos snö och fjälluft. Tyvärr blev det inte läst så mycket som jag velat, men lite hans med.

Svart kvinna
Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby

Bland annat läste jag boken Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby. Den bygger på instagramkontot @SvartKvinna, som startades av författaren 2014. Kontot fick ett enormt gensvar med 10 000 följare på bara en dag. I boken har Fanna Ndow Norrby samlat vittnesmål om rasism som publicerats på kontot och dessutom har 12 skribenter bidragit med texter om rasism.

Och detta är en mycket bra och väldigt viktig bok. Jag blir chockad men tyvärr inte förvånad när jag läser vad människor i Sverige utsätts för. Med tanke på vad vi har för parti i riksdagen så är det ingen överraskning att vardagsrasismen finns överallt, men det är för jävligt att det ska vara så. Läs boken och sätt den sedan i handen på alla som säger ”jag är ingen rasist men…”.

2 reaktioner på ”Påskläsning, Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby

Kommentera

