Högläsningsutmaning hos Kulturkollo

Logotyp för Bibliotek Uppsala med orden
Bild från Uppsala Biblioteks hemsida.

Veckans tema på kulturkollo är högläsning och utmaningen är att skriva om något minne kring högläsning.

När jag var liten läste min mamma alltid för mig när jag skulle somna. Det gjorde hon även efter att jag själv kunde läsa och jag minns det som väldigt mysigt. Jag kan inte komma ihåg så noga vad vi läste, det enda jag minns är serietidningen Bamse och senare Kulla-Gulla serien.

Nu är det istället jag som läser för mina barn och jag fullkomligt älskar det, skulle kunna läsa böcker hela dagarna för dem. Det finns så väldigt mycket bra barnböcker, det är en fantastisk skatt att upptäcka. Jag hoppas verkligen att båda barnen ska fortsätta uppskatta högläsningen länge, länge till.

Och sedan ett tag tillbaka har jag faktiskt fått tillbaka högläsningen även för mig. Nästan varje kväll när jag ska somna lyssnar jag en stund på en ljudbok. Det är så skönt att släcka lampan, ta på hörlurarna och låta en bra historia vagga mig till sömns.

6 reaktioner på ”Högläsningsutmaning hos Kulturkollo

  1. Jag har funderat på det där med att lyssna på ljudbok innan jag somnar, det skulle ta fokus från grannarna som alltid börjar väsnas vid tio. Men blir det inte jobbigt om man somnar med hörlurarna på?

    Gilla

    • Oftast märker jag efter ett tag att jag tappat bort mig lite i handlingen och då har jag slumrat till en liten stund, (men inte mer än att jag lätt tar mig in i handlingen igen nästa gång jag ska lyssna). På det sättet hinner jag ta av lurarna innan jag somnar helt:) Men det där är nog väldigt olika vad man tycker funkar. Trodde faktiskt att det inte skulle vara något för mig att lyssna innan jag somnar, men det funkar toppen. Garanterat bättre än jobbiga grannar!!

      Gilla

    • Jag tror också att det är väldigt betydelsefullt med högläsning. Jag hoppas verkligen att mina barn ska läsa mycket när de blir vuxna (läsningen har gett mig så mycket bra) så jag läser så mycket jag orkar för dem.

      Gilla

Kommentera

