Liten guide till bokhandlar på Södermalm

Bokhandlare sedan 1927
Söderbokhandeln på Götgatan

Häromdagen promenerade jag omkring i mina gamla kvarter på Södermalm i Stockholm. Jag sprang då på två bokaffärer som jag inte sett tidigare. En ny barnboksaffär som heter Bokbok hade slagit upp portarna på  Östgötagatan, på den lilla stumpen mellan Åsögatan och Bondegatan.  Och på motsvarande stump på Södermannagatan hade the English Bookshop öppnat. Tyvärr var jag där för tidigt så de hade inte öppnat än, det får helt enkelt bli ett nytt besök på Söder snart.

Här är några andra ställen på Södermalm som jag köper böcker från:

  • Söderbokhandeln på Götgatan, charmig butik med superkunnig personal.
  • Inte långt därifrån på samma gata ligger en bra Pocket Shop med väldigt hjälpsam personal.
  • När jag vill handla böcker på second hand går jag till Stadsmissionen på hörnet Nytorgsgatan/Skånegatan.
  • Och vid Mariatorget ligger Bokslukaren, en väldigt välsorterad och mysig barnbokhandel.

 

2 reaktioner på ”Liten guide till bokhandlar på Södermalm

Kommentera

