Min fantastiska väninna

Omslagsbild: Min fantastiska väninna

Min fantastiska väninna av Elena Ferrante är verkligen en omskriven roman. Den handlar om Lila och Elena och vi får följa deras uppväxt i Neapel under 50-talet. Det är en skildring av alla möjliga händelser, vardagliga och mer dramatiska som de båda flickorna är med om.

Jag lyssnade på boken och jag måste säga att de första 5-6 timmarna tyckte jag absolut om boken, men jag fattade inte riktigt vad den totala hypen beror på. Men så hände något och jag fastnade mer och mer.

Berättelsen vindlar sig fram på ett fantastiskt sätt och jag gillar speciellt hur flickornas vänskap beskrivs. Berättaren är Elena och hon analyserar alla händelser på ett sätt som jag tycker ger boken mycket av dess karaktär. Det fungerar eftersom vi i bokens början får reda på att Elena som vuxen sitter och skriver ned alla minnen av hennes och Lilos vänskap. Flickornas kontext, den värld de lever i är också väldigt spännande. Det är intressant hur ”street-smarta” de måste vara för att försöka skapa sig drägliga liv på en plats och i en tid när unga flickor inte alltid hade så mycket att säga till om.

Så det är verkligen en bra bok, och den är absolut är värd att läsa. Men det kan nog vara bra att inte ha skyhöga förväntningar. Och nu jag ser fram emot att följa Lila och Elena i ytterligare tre böcker. Någon som vet när nästa kommer på svenska?

Sist men inte minst måste jag bara säga att rösten som läst in boken är riktigt bra. Den passar perfekt till historien och tar aldrig fokus från berättelsen. Odile Nunes har gjort ett toppenjobb!

2 reaktioner på ”Min fantastiska väninna

Kommentera

