Nostalgi

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om en barnbok jag läste som liten och som jag nu läser för mina barn. För ett tag sedan letade jag igenom en gammal kartong hemma hos mina föräldrar och hittade några fler böcker som fastnat i minnet.

DSC_0002.JPG

Jag vill inte gå och lägga mig av Astrid Lindgren är en berättelse om Lasse som absolut inte vill gå och lägga sig på kvällarna. Han har en granne, tant Lotten och hon har ett par väldigt speciella glasögon som kanske kan få Lasse på andra tankar. Jag kommer verkligen ihåg den här boken från min egen barndom och jag tycker fortfarande lika mycket om den.

Vit och svart och alla de andra av Lasse och Inger Sandberg handlar om vita och svarta fjärilar, de lever på var sin sida av en mur och kan inte träffas. Men så en dag rasar muren och deras värld blir större. En lite annorlunda barnbok som tar upp hudfärg och utanförskap.

Det är roligt att läsa böcker från olika årtionden. Precis som med allting annat verkar det gå trender även i barnböcker och det jag läste som liten skiljer sig en del från det som är nytt idag. Speciellt kan illustrationerna avslöja mycket om när boken skrevs, tyvärr kan det även gälla normer och ordval. I vissa fall går det att byta ut ord och liknande, men en del böcker åker tillbaka in i bokhyllan igen.

2 reaktioner på ”Nostalgi

  1. Det är så kul när man hittar böcker från sin barndom :). Jag blev jätteglad när jag såg att boken Historien om Någon kom in på jobbet. Den älskade jag som liten. Samma sak med boken Pricken av Margret Rey! Sen finns det vissa jag inte minns namnet på längre, men bilderna från böckerna sitter kvar i minnet :).

    Gilla

    • Historien om någon läser jag för mina barn nu, men jag kommer inte ihåg den från min egen barndom. Känner igen det där med att bilder kan etsa sig fast, väldigt kul när man åter hittar böckerna!

      Gilla

Kommentera

