Öppnas i händelse av min död

https://i0.wp.com/media.bonnierforlagen.se/bokbilder3d/b/9789100141417.jpg
Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

 

Boken handlar om tre kvinnor Cecilia, Tess och Rachel. De bor eller kommer ursprungligen från samma område i Sydney och under berättelsens gång korsas deras vägar och de blir på olika sätt indragna i varandras liv.

Det här är en bok som jag känner mig väldigt tudelad inför. Den har synts överallt och först hade jag ingen direkt lust att läsa den, men så fick jag låna boken och tänkte att jag ger den en chans. Jag ska erkänna att fast den är omtalad så hade jag dålig koll på vad den egentligen handlade om (jag undviker alltid delen i en recension som ger ut en massa handling, för mig är nästan allt spoilers). Titeln hintar förvisso om att det här inte är en solskenshistoria, men jag trodde nog ändå att detta var något åt feelgood hållet. Den misstanken tycker jag bekräftades i början av boken, mycket på grund av språket och hur karaktärerna till en början beskrivs. Det är liksom lite sådär helylle, idylliskt och käckt.

Men så händer något, det drar iväg åt ett annat håll och blir på slutet allt annat än feelgood och i takt med det så blev jag under läsningens gång mer och mer upprörd över hur det hela utvecklade sig. Jag kände bara nej, nej, detta är för hemskt. Och när boken väl är över så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka. Gillade jag det här? Och så känner jag ännu. Men det är åtminstone en bok som berörde mig, så mycket kan jag säga.

Eftersom boken har blivit en sådan succé ges nu fler böcker av författaren ut på svenska, fast efter det här boken kände jag inget sug efter mer av Moriarty. Men så läste jag en recension inne hos Johannas deckarhörna och blev kanske ändå lite nyfiken på mer

 

4 reaktioner på ”Öppnas i händelse av min död

  1. Jag har också sett den dyka upp lite överallt. Lite intressant med något som börjar som en feel good bok och sen slår om. Dock så måste det ju vara bra utfört så det inte är som att plötsligt börja läsa en annan bok halvvägs igenom… Kanske ger den en chans ändå. Får vi se om jag är lika kluven som du sen haha 😛

    Gilla

  2. Jag tycker att jag borde var intresserad av att läsa den här, det låter som en bok jag borde gilla. Men jag vet inte, ändå sen den kom ut har jag varit avig mot den av någon anledning.

    Gilla

Kommentera

