Mörkt vatten

Jag har inte läst speciellt mycket av Joyce Carol Oates, men det jag har läst har jag uppskattat. Jag gillar språket och har fastnat i hennes historier. Jag sprang på den här kortromanen på en loppis och slog till. Och det ångrar jag inte.

Boken tar avstamp i en verklig händelse vid Chappaquiddick 1969, där en senator och en ung kvinna råkar ut för en bilolycka. Oates har flyttat händelsen till 1991 och berättar utifrån kvinnans perspektiv. Jag kände inte till den här historien sedan tidigare och det är alltid kul att lära sig lite nytt samtidigt som man läser en spännande historia. Språket är bitvis lite speciellt, men jag tycker det hjälper till att skapa en passande stämning. Oates har fått in mycket på få sidor, bland annat familjerelationer, vänskap och politik. Jag kan tänka mig att det här är en bra bok att börja med om man vill bekanta sig med Oates författarskap.

 

https://i1.wp.com/media.bonnierforlagen.se/bokbilder/b/9789100149819.jpg

6 reaktioner på ”Mörkt vatten

Kommentera

