Hustrun av Meg Wolitzer

IMG_2829

Jag har fått en ny bokklubb, så kul. Vi är ett gäng som via instagram bestämde oss för att ses och diskutera böcker och till första mötet fick jag välja bok. Valet föll på Hustrun av Meg Wolitzer. Den handlar om Joe och Joan Castleman, han är en firad författare och hon är hans hustru. När boken börjar sitter de på ett flygplan och Joan bestämmer sig för att det är dags att lämna Joe. Vi får sedan via Joan följa deras gemensamma liv från det att de träffades fram till nutid.

Först och främst är det här en superbra bok för en bokklubb, det finns så mycket att diskutera. Språket är väldigt bra och passar historien. Däremot var vi lite oense om vad vi tyckte om själva boken. Övriga deltagare gillade skarpt men jag är inte helt övertygad. Jag tilltalas av bokens frågeställningar eller grundhandling eller vad jag ska säga, men den är stundtals lite seg och ibland har jag svårt att förstå Joan. Joe är verkligen ingen älskvärd figur men kanske mer förutsägbar. Samtidigt är det intressant av följa Joan och några av de andra deltagarna tyckte att hon växte fram väldigt bra genom boken.

Kul att vi inte tyckte precis lika och jag skulle absolut säga att Hustrun är värd att läsas. Nu vill jag gärna bekanta mig med fler av Wolitzers böcker, för hon kan verkligen skriva.

3 reaktioner på ”Hustrun av Meg Wolitzer

  1. Åh mysigt med bokklubb! 🙂
    Låter verkligen som en perfekt bokklubbsbok. Det är bra med bokklubbsböcker där man får lite blandade åsikter och inte bara är helt: ”Jag älskar allt!” Hehe. Blir nyfiken och läs sugen själv 🙂

    Gilla

    • Ja jag tycker verkligen att det är kul med bokklubb, känner ofta att jag vill diskutera en bok när jag läst ut den. Jag tycker att bokbloggar funkar lite som substitut, kul att läsa vad andra tycker om sådant man läst själv.

      Gilla

  2. det är kul att diskutera böcker. jag håller med dig om att Joan var svår att förstå. det finns mycket att ventilera i den här romanen. till exempel kan en ju undra vem som egentligen skrev Joes fantastiska romaner? Joan var ju den begåvade…

    Gilla

Kommentera

