Passionen av Jeanette Winterson

Jag har satt upp Jeanette Winterson på årets boktolva, hon är en författare jag länge velat läsa men jag har av någon anledning inte kommit till skott. Så när det var dags för mig att välja ny ljudbok föll valet på Passionen.

Boken handlar om Henri, en ung fransman som tar värvning i Napoleons arme och om Villanelle, en ung venetiansk kvinna. Vi får följa berättelsen via Henri och Villanelle, först som två olika historier men senare möts deras öden och historien vävs samman.

Det här är en fantastisk berättelse med övernaturliga inslag. Jag är inte alltid så förtjust i det men här funkar det så bra, jag köper allt. Ofta känns det som en otrolig saga. Språket är perfekt, jag blir stundtals fullständigt trollbunden. Platserna i boken blir väldigt levande, utan att författaren ger oss sida upp och sida ned med beskrivningar. Det behövs liksom inte här, jag kan ändå se allt glasklart.

Till den version av boken jag lyssnade på finns ett väldigt bra förord, där säger Winterson bland annat såhär, ”Jag ville skriva en kärlekshistoria, en krigshistoria, en mänsklig historia, en fabel, en dröm.” , och det har hon verkligen lyckats med. Dessutom tar hon upp att boken skrevs under 80-talet, en tid som var egocentrerad och hon ville med boken visa på andra värden än de som dominerade då (och till stor del fortfarande). Hon ville skriva en historia som visade på värdet av både ”livets insida och utsida”.  Vidare säger hon ”För att kritisera sin egen tid måste man inte gå direkt på den, man kan göra det genom att erbjuda något helt annat, inte en roman om kokain och stora pengar och snabba bilar utan en bok om hjärtat och vad som händer med det, då som nu.” Så bra och så sant!

Det var inte en dag för tidigt jag började bekanta mig med Wintersons böcker och jag hoppas verkligen att jag ska tycka lika mycket om fler av dem.

Här finns bra information om författaren och hennes övriga verk.

Passionen
Passionen av Jeanette Winterson

 

3 reaktioner på ”Passionen av Jeanette Winterson

Kommentera

