Spring dig fri

 

Spring dig fri

Jag försöker bli en löpare, det finns många orsaker till det.

  1. Den kanske viktigaste orsaken är att jag och min brorsdotter har bestämt oss för att springa ett millopp tillsamman, troligtvis Tjejmilen i september. Min brorsdotter är 17 år och tränar handboll nästan jämt. Ska jag ha en chans att hänga med henne så måste jag mer än bara kunna överleva en mil.
  2. Jag tycker om att röra på mig och löpning är så himla smidigt. Det kan göras vart som helst, det är tidseffektivt och relativt billigt.
  3. Det verkar så himla härligt att vara en löpare. Tänk att komma till en ny stad och snöra på sig skorna och ge sig ut, eller ta en runda i skogen och bara låta löpningen bli som meditation. Dit vill jag!

Men jag är inte riktigt där än, även om jag just nu tragglar på ordentligt med flera rundor i veckan (men det svåra är ju inte att börja utan att fortsätta i det här fallet), så jag tog lite hjälp med inspiration från böckernas underbara värld. Jag lyssnade på boken Spring dig fri! av Kenneth Gysing. En trevlig, lagom sak på ca 3 timmar som handlar om Gysings löpning och hans känslor och tankar kring löpning. Vi får läsa om hur han blev löparbiten och följa med på annorlunda lopp världen över. Man måste inte vara en löparfantast för att gilla boken, men man måste nog åtminstone vilja bli en löpare.

4 reaktioner på ”Spring dig fri

Kommentera

