Lästa noveller i utmaningen del 7

acc06-sam_8845

Nu börjar det dra ihop sig till målgång i novellutmaningen, den 19 juni närmare bestämt, bara den här och nästa vecka kvar. Jag har läst 36 noveller som platsat i utmaningen och det blir troligtvis inte fler för min del. Här kommer mina sista små korta recensioner.

Älven av Anna-Karin Palm: Det här är en fantastisk novell. En make ger sig ut på skotern och kör genom isen. Vi får sedan följa hans hustru timmarna efter att det hänt. Och vi får inte bara följa med i hennes sorg utan genom en stor del av hennes liv. Så mycket ryms i denna korta novell och den är skriven med ett fantastiskt språk. Så läs denna, bara gört!

En vänlig osjälvisk handling av Johanna Adorján ur Mina 500 bästa vänner: Om en kvinnlig yogalärare som inte är så timid som hon verkar. Tycker det här var en helt okej novell. Inget jag kommer minnas för evigt men välskriven.

Jiroekonomi av Nina Åkestam: En liten facknovell som tar upp förhållandet mellan kapitalism och kvalitet. Hur funkar det idag och hur skulle det kunna fungera.  En intressant historia som jag tror kan vara något för alla som funderar kring vårt ekonomiska samhälle och om det verkligen är hållbart i längden. Att läsa den här novellen gav mig mersmak på facknoveller. Har ni några bra tips?

The Pearl av John Steinbeck: En tragisk berättelse om girighet, fattigdom och den utsatthet det innebär. Fick den här av en vän som hade råkat köpa en version som används i undervisning av engelska, därmed var språket en aning stolpigt och förtog kanske lite av berättelsen.

Kalkonsäsongen av Alice Munro ur Nära hem: Novellens huvudperson får som 14-åring jobb över jullovet som kalkonurtagare på en kalkonfarm, det är hennes första jobberfarenhet och Munro skildrar den på ett väldigt bra sätt. Det ryms mycket igenkänning i historien, i karaktärerna och i berättarens upplevelser. En bra novell ur en bra samling.

The fisherman and his soul av Oscar Wilde: En novell om kärlek och vad man kan få offra för den, men även om hur lätt det är att mista den.

Jag ska så småningom försöka göra ett litet sammanfattande inlägg om alla noveller jag läst, med lite nördig statistik och kanske topp/botten tre.

För fler bra noveller måste jag bara tipsa om Lyrans tema-trio och det inlägg där hon bad oss lista tre bra noveller. I kommentarerna till det finns massor med bra lästips.

 

 

 

En reaktion på ”Lästa noveller i utmaningen del 7

Kommentera

