Lite siffror från novellutmaningen

 

I veckan går Ugglan och bokens novellutmaning i mål. Jag har läst klart inom ramen för den och tänkte nörda ned mig i lite siffror. Så här kommer dem tillsamman med små kommentarer och här finns listan över de noveller jag läst samt mina recensioner.

  • Jag har läst noveller av 24 kvinnliga författare och 12 manliga författare

En regel för utmaningen har varit att varje novell bara får listas på en punkt. Jag bestämde mig dessutom för att bara ta med en novell från varje författare. Helt enkelt för att jag ville läsa så många olika författare som möjligt. Att det blev fler kvinnliga än manliga speglar min läsning ganska bra.

  • Jag har läst noveller av för mig 20 nya författare och 16 författare jag redan läst.

En av alla bra saker med noveller är att det blir så lätt att bekanta sig med nya författare och det har jag verkligen gjort tack vare utmaningen. Flera, som till exempel Håkan Nesser, Anna-Karin Palm, Katherine Mansfield och  Edith Pearlman, vill jag gärna läsa mer av.

  • Jag har läst 14 noveller av svenska författare, 11 av europeiska författare, 7 av amerikanska författare, 2 av författare från Kanada och 1 vardera av författare från Japan och Zimbabwe.

Okej, hyfsad spridning. Men man ser verkligen mönstret för varifrån jag läser. Så här skulle det antagligen se ut även bland romaner. Vi får se när året är över, utmaningen En världsomsegling på 366 dagar sporrar att läsa lite bredare.

Så vilka var då bäst? Så svårt att avgöra, jag har läst många bra noveller, men här kommer en topp fem utan inbördes ordning.

  • Ella gör sig fri av Karin Boye
  • Älven av Anna-Karin Palm
  • Främmande jord av Jhumpa Lahiri
  • Självtillit av Edith Pearlman
  • Hembiträdet från Lalapanzi av Petina Gappah

Och sämst då? Ytterst få noveller tyckte jag illa om, här kommer de tre jag fick ut minst av och faktiskt tyckte var ganska tråkiga.

  • Linda Bell av Eva Ström
  • Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe
  • Nattsidan av Joyce Carol Oates
En reaktion på ”Lite siffror från novellutmaningen

Kommentera

