Vulkanen och kalven som Po räddade

omslag-vulkanen

Jag blev tillfrågad av Vombat förlag om jag var intresserad av att läsa och recensera Vulkanen och kalven som Po räddade av Grethe Rottböll och Viveka Sjögren. Den senare är en ny bekantskap för mig, men Rottböll har vi läst en del av hemma och tyckt mycket om, så att få läsa hennes nya bok kändes riktigt kul!

Boken handlar om kovaktaren Po, han lever i en liten by inte långt från en vulkan. En dag börjar vulkanen morra och människorna flyr från byn. Men inte Po, han stannar kvar hos sina kor. Boken är inspirerad av en verklig händelse som utspelade sig när kärnkraftverket i Fukushima fick en härdsmälta, en man vid namn Masami Yokishawa stannade hos sina kor och har inspirerat till fångvaktaren Po.

Det är en väldigt fin berättelse om att gå sin egen väg och göra det som känns rätt i magen. När jag läser boken med 3-åringen så ställer hon extremt mycket frågor om allt från vad hon ser på bilderna till saker hon funderar över kring handlingen. Sådana böcker är väldigt roliga att högläsa!

Däremot måste jag säga att jag till en början inte var så förtjust i illustrationerna, men de har växt på mig. De är detaljrika och passar väldigt bra ihop med historien, de hjälper verkligen till att förmedla den känsla som jag inbillar mig att författaren vill åt.

 

 

2 reaktioner på ”Vulkanen och kalven som Po räddade

Kommentera

