En syster i mitt hus

Lindaliten

En syster i mitt hus är inte mitt första möte med Linda Olssons författarskap, men hittills det absolut bästa. Boken handlar om två systrar, Maria och Emma, som inte haft speciellt tätt kontakt de senaste åren. Maria bor i Spanien och när boken börjar är Emma på väg för att hälsa på henne. Vi får sedan umgås med systrarna under en veckas tid och det blir en resa i det förflutna.

Det här en en historia om familjeband, att växa upp, kärlek och hur olika vi upplever saker. Det är välskrivet, trovärdigt och faktiskt spännande (dock inte läskigt spännande), men jag vill verkligen veta hur saker och ting ska sluta. Bitvis stör jag mig lite på att dialogen är så perfekt, det känns inte som att man pratar så. Men efter ett tag vänjer jag mig. Det kan också vara så att det snarare beror på att jag inte är helt nöjd med valet av uppläsare, kan mycket väl vara så att jag aldrig ens tänkt på det om jag läst boken.

En oönskad bieffekt av boken är att jag nu verkligen längtar efter en semester i Spanien.

2 reaktioner på ”En syster i mitt hus

  1. En bok som står på min måste-läsa-lista. Det du skrev om att den handlar om familjeband och om hur olika vi upplever samma saker låter väldigt intressant. Jag kan utan tvekan tänka mig att exempelvis jag och mina bröder har helt olika uppfattning om vår uppväxt, sett ur våra olika perspektiv. Intressant!

    Gilla

    • Syskonrelationer är verkligen intressant, jag tänker en del på det nu när jag fått egna barn. De flesta syskon har nog lite olika syn på sin uppväxt. Speciellt om det skiljer lite i ålder kan jag tänka mig.

      Liked by 1 person

Kommentera

