Sommarenkät

Den här sommarenkäten har jag sett lite varstans och nu har förvisso sommaren pågått ett tag men för mig känns det som att sommarläsningen börjar med semestern.

DSC_0216

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar? Först och främst vill jag läsa Hustrun av A.S.A Harrison, Gåvor av Nuruddin Farah och Ladivine av Marie Ndiaye. Handbok för städerskor av Lucia Berlin och Liv till varje pris av Kristina Sandberg står också på läslistan. Men de två vet jag med säkerhet blir lästa för de är valda till mina bokklubbar som möts i slutet av augusti.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i? Ingen som jag kan komma på, läser mest bara sådant jag känner för att läsa. Men med det sagt så skulle beskrivningen kunna passa in på Medan han lever av Elaine Eksvärd som jag börjat lyssna på och verkligen vill tycka om. Det är ett sådant viktigt ämne, men tyvärr är jag inte alls sugen på att lyssna vidare. Tror jag ska försöka läsa den istället.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar? Överallt där tillfälle ges!

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans? Överallt där tillfälle ges!

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa? Liv till varje pris av Kristina Sandberg

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar? Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt av Pär Holmgren. En lättläst och informativ bok om vår miljö och vad vi gör med den. Låter kanske inte så upplyftande, men det är oerhört viktigt att göra så mycket vi kan för att stoppa klimatförändringarna och det börjar med kunskap.

Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt

7. Strand eller hängmatta? Hängmatta!

8. Deckare eller roman? Roman!

9. Favoritgenre? Var tvungen att kika på hur böcker klassificeras på adlibris, men skulle säga att jag läser mest av det som där kallas modern och samtida skönlitteratur. Gillar även bra faktaböcker och en välskriven biografi/memoar. Och sist men inte minst så älskar jag noveller!!

10. Vad har du för planer i sommar? Bara ta det lugnt, bada med barnen, laga god mat och umgås med familj och alla vänner jag träffar alldeles för sällan. Och just det, läsa lite också!

11. Vad är bäst att äta på sommaren? Bär, frukt och grönsaker. Oftast snabbt och lättlagat och alltid gott!

12. Är du badkruka eller hoppar du i direkt? Det beror helt på temperaturen i luften. Hatar att svettas så är det för varmt måste jag ha svalka.

Trevlig sommar!

Bloggen kommer att puttra på, kanske på sparlåga men helt tyst blir det inte!

 

6 reaktioner på ”Sommarenkät

    • Det är alltid farligt när något är väldigt omtalat. Men jag älskar den här trilogin. Det gjorde jag dock inte när jag första gången påbörjade den, så mitt tips är att ge första boken minst 100 sidor!

      Liked by 1 person

Kommentera

