Hustrun av A.S.A. Harrison

Jodi och Todd lever i en till synes perfekt tillvaro. Han är en framgångsrik byggentreprenör och hon arbetar som psykolog och tar hand om hemmet. Under ytan är allt inte helt perfekt, men trots det har de länge levt enligt ett tydligt och överenskommet ramverk, tills Todd en dag tar sig för stora friheter.

Den här boken börjar som en riktig bladvändare, jag blir fast direkt. Och även om jag tycker att den tappar lite fart i mitten så läser jag snabbt ut den. Det är spännande, underhållande, lättläst och med en bra twist på slutet. Men med det sagt så har jag lite problem med händelseutvecklingen i boken. Jag tycker inte riktigt att Harrison ger oss tillräckligt mycket förklaring till hur det kan utveckla sig som det gör, det känns inte i alla skeden helt trovärdigt. Skulle verkligen den Jodi som Harrison ger oss agera som Jodi gör? Jag är inte helt övertygad. Om någon läst boken så vore det väldigt kul att höra vad ni tror.

Hustrun av A.S.A Harrison är den andra boken med samma titel jag läser i år och båda är värda en stark trea.

Hustrun

4 reaktioner på ”Hustrun av A.S.A. Harrison

  1. Jag fick enormt många tankar, i efterhand, om den här boken. Jag skrev en lång recension som började så här:

    ”Jag var väldigt nyfiken på den här boken, som gäller den alltid så aktuella frågan om livsval. Dels utifrån vad man själv vill med sitt liv, dels av hänsyn till andra, dels utifrån vilka möjligheter som samhällets strukturer ger och vilka hinder de utgör.

    Min spontana känsla när boken var utläst, var att det inte var en bok helt i min smak. Men jag kunde inte sluta fundera på den, och efterhand insåg jag att författaren avsett mycket mer än vad jag först fått intryck av. Ju mer jag funderade på både bokens form och handling, desto mer växte den i mina ögon.”

    Resten av recensionen innehåller mer en diskussion, inklusive spoilers, läs gärna, det vore roligt att höra om du är inne på samma tankespår som jag, eller kanske tänker helt annorlunda 🙂 En väldigt speciell bok, som inte kändes självklar.

    Här är min recension: https://justnujusthar.com/2016/04/07/recension-hustrun-av-meg-wolitzer/

    Nu skall jag läsa vad du skrivit om ”Spring dig fri”, som jag just läst och också skrivit en recension om som snart kommer i bloggen.

    Gilla

    • Vad kul att de ska filmas, det visste jag inte. Tror faktiskt inte att jag är så nyfiken på Wolitzers i filmversion, men däremot den andra, den vore spännande att se.

      Gilla

Kommentera

