Säker stil

Säker stil av Ebba K von Sydow och Emilia de Poret

Efter två graviditeter, amning, småbarnsvardag och förändrad kropp är min garderob inte speciellt prioriterad och inte i speciellt bra skick. Att gå i affärer och skaffa nytt är inte det enklaste med en barnvagn i släptåg. Jag har inte riktigt koll på vad jag trivs i och mycket är rejält slitet i garderoben, eller så kändes det i alla fall när jag lånade boken Säker stil på biblioteket.

Jag ska erkänna att jag var ganska skeptisk till boken, ofta tycker jag att böcker som ska hjälpa en med garderoben, sminket eller liknande bara staplar en massa självklarheter på varandra och inte ger så mycket ny information eller för den delen användbar information. Jag läste en annan bok om stil som kom ut förra året och där var det absolut värsta som fanns att se tjock ut, det kändes som att alla tips byggde på att råda bot på det. En fruktansvärt tråkig inställning till mode.

Men jag blev faktiskt positivt överraskad av Säker stil, den är bra om man som jag vill ha lite hjälp med garderoben. Den är smart skriven och upplagd på ett sådant sätt att man enkelt kan gå igenom sin garderob och fundera kring vad som saknas för just mig. Jag tycker att författarna lyckas inspirera och ge modeglädje, de tar ämnet på allvar men på ett sätt som inte exkluderar läsaren.

Ändå kan jag inte låta bli att vara lite kluven till den här typen av böcker. Å ena sidan känner jag att vadå säker stil, vem bestämmer vad det är? Samtidigt som mode såklart är ett område som man kan vilja lära sig mer om och varför ska det då inte få finnas bra faktaböcker om det, precis som att man kan läsa en bok om hur man bäst planerar sin trädgård eller hur man smartast renoverar badrummet.

En aspekt med boken som jag verkligen tycker om är att författarna pratar mycket om att  hitta favoriter av bra kvalitet och sedan använda dem tills de faller sönder, alltså motsatsen till slit och släng mode. Väldigt bra tycker jag! Sen får man ju hoppas att hållbart mode inte bara är en kortlivad trend, utan verkligen här för att stanna.

2 reaktioner på ”Säker stil

  1. Låter som en väldigt sympatisk modebok. Jag älskar kläder men hänger aldrig med i vad som är ”inne”. jag vill liksom ha min egen stil och gillar att gå i alternativa klädbutiker och leta på secondhand 🙂

    Gilla

    • Vad härligt att du hittat din stil! Vet man väl vad man gillar behövs kanske ingen modebok, inte av den här typen iallafall. Men för mig (som helst skulle ha en garderob där kläderna bara hoppade ut färdigmatchade på morgonen) så passade den bra :).

      Gilla

Kommentera

