Det lilla bageriet på strandpromenaden

Det lilla bageriet på strandpromenaden
Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Jag var sugen på lite feelgood och hittade Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan. Den handlar om Polly som precis förlorat jobb, pojkvän och bostad. Eftersom hon är pank kan hon inte hitta något vettigt att hyra i den stad där hon bor utan istället hittar hon ett gammalt ruckel i en liten fiskeby. Där får hon snabbt några vänner och sakta men säkert bygger hon upp sitt liv igen.

Fick jag vad jag sökte då? Nja, så värst bra tycker jag inte att den här boken är. Visst är det trevligt att hänga med Polly och visst blir jag sugen på att flytta till en lugn plats vid havet, men så mycket mer är det inte. Först och främst tycker jag den innehåller några händelser som är lite för sorgliga för feelgood. Och visst det kanske är en etikett som hamnar lite för lätt på böcker p.g.a. då säljer de bra, men jag vill ha det ganska glatt när jag läser böcker som beskrivs som feelgood.

Dessutom tycker jag att det jäktas på lite väl snabbt på slutet. Plötsligt löser sig saker med en himla fart. Men okej, en ganska svag 3:a är den värd. Det finns en uppföljare, Sommar på strandpromenaden, men jag kommer inte att återbesöka Pollys värld. Däremot skulle jag kunna tänka mig att läsa något annat av Jenny Colgan. Någon som har något tips?

2 reaktioner på ”Det lilla bageriet på strandpromenaden

Kommentera

