Den vita liljan

Den vita liljan av Elisabet Nemert

Den här boken hittade jag tack vare Louise Raeder som är uppläsare för Misstag i Moskva av Simone de Beauvoir. Jag tyckte att hennes röst var behaglig att lyssna på och letade på Storytel efter något mer inläst av henne. Det fanns en del titlar, inget jag direkt fastnade för men jag bestämde mig för att ge Den vita liljan en chans. Det är en historisk roman om en ung kvinna som föds in i en familj där endast söner räknas. Genom ödets nyck får hon ändå en för sin tid annorlunda uppväxt och ett händelserikt liv.

Så vad tycker jag då om denna chansning? Inte magisk men helt klart läsvärd. Språket är väldigt målande och jag förflyttas till Sicilien och Toscana och vill bums åka dit, sätta mig på en terrass, titta ut över det böljande landskapet och läsa en bra bok. Handlingen är kanske väl lätt att förutse ibland, men jag gillar det ändå. Jag bryr mig om karaktärerna och vill veta hur det går för dem, även om det stundtals inte är så svårt att räkna ut. Men det gör inte så mycket, det här är helt enkelt en härlig bok att försvinna in i.

Dock måste jag säga att det finns passager i boken som blir något långsamma, men det kan också bero på att jag som sagt lyssnade på boken och den klockar in på över tretton timmar. Det är i längsta laget för en ljudbok har jag märkt.

Elisabet Nemert har gett ut flera historiska romaner. Så sent som i år kom Vargarnas tid, en bok som utspelar sig under andra världskriget, den finns recenserad av Johannas deckarhörna.

 

Kommentera

