Ladivine av Marie Ndiaye

Ladivine
Ladivine av Marie Ndiaye

Ladivine handlar om tre kvinnor, tre generationer, om relationer, svek och skuld. Ladivine Sylla har en dotter, Malinka. Som vuxen väljer Malinka att hålla sin mor helt skild från sitt övriga liv. Det kommer att prägla både dessa kvinnors liv och sätta spår långt in i kommande generationer.

Det här är en mycket speciell bok, jag tror aldrig att jag läst något liknande vad det gäller själva historien. Det är tragiskt, invecklat och mycket lämnas åt egen tolkning. Språket är helt fantastiskt, Ndiaye skriver så vackert, men speciellt. Jag upplever att texten ger mig en hel del motstånd, men på ett bra sätt.

Jag tycker mycket om den här boken, men det tog mig lång tid att komma in i den, jag var nästan halvvägs innan jag verkligen sögs in i historien. Och tycker man inte om tvetydigheter och händelser öppna för egen tolkning då är nog inte det här en bra bok att plocka upp. Själv känner jag att jag absolut måste läsa något mer av Marie Ndiaye.

 

3 reaktioner på ”Ladivine av Marie Ndiaye

Kommentera

