Min sommarläsning- en sammanfattning

DSC_0006

Anna som har bloggen Fantastiska berättelser har gjort en kul sammanfattning av sin sommarläsning. Jag tyckte den var så bra så jag bad om tillåtelse att få kopiera hennes upplägg och det fick jag!

Sommarens antal: Jag lyckades läsa 15 böcker under juni, juli och augusti. Det är okej tycker jag, periodvis har det funnits väldigt lite tid över för läsning.

Sommarens genre: Det är en ganska spretig samling böcker, allt från essäsamlingen Bad feminist av Roxane Gay, till den historiska romanen Den vita liljan av Elisabet Nemert, kryddat med ganska mycket av Roald Dahl.

Sommarens läskigaste: Jag har inte läst något som varit speciellt läskigt, i alla fall inget inom deckare, skräck eller thriller. Däremot skrämmer mänsklig ondska och ignorans oavsett genrer, det har jag stött på i till exempel Boy och Going solo av Roald Dahl, Handbok för städerskor av Lucia Berlin och Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler.

Sommarens roligaste: Måste vara Matilda av Roald Dahl, en så charmig historia, briljant uppläst av Kate Winslet.

Sommarens ljudboksupplevelse: Nu blir jag tjatig här men det är nog faktiskt den hög med böcker och noveller av Roald Dahl jag lyssnat på .

Sommarens fantasy: Ingen, läser extremt lite (snarare ingen) fantasy. Borde verkligen ändra på det!

Sommarens vackraste: En del av novellerna i en Handbok för städerskor av Lucia Berlin tycker jag väldigt vackert beskriver livet och dess umbäranden.

Sommarens nya författare: Jag läser nästan alltid för mig nya författare. Men några nya trevliga bekantskaper som står ut lite extra den här sommaren är bland annat Roxane Gay, Marie Ndiaye och Lucia Berlin.

Sommarens nyhet: En syster i mitt hus av Linda Olsson kom ut under våren om jag inte misstar mig, så det får väl räknas som nyhet.

Sommarens klassiker: Alice i Underlandet av Lewis Carroll.

Sommarens sämsta: Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan är den av sommarens böcker som jag tyckt minst om.

Sommarens bästa: Det måste vara Liv till varje pris av Kristina Sandberg, vilken formidabel avslutning på en fantastisk trilogi.

2 reaktioner på ”Min sommarläsning- en sammanfattning

  1. Rolig sammanfattning 🙂 Jag läste typ inget under första halvan av sommaren men på slutet har det blivit desto mer. Särskilt sista veckorna då jag varit förkyld haha XD Då har jag inte orakat annat än att läsa ^^;;

    Gilla

Kommentera

