Ninna och sjukhusfåglarna

Det kommer troligtvis bli en aning övervikt mot böcker för barn och ungdomar här under en period. Det kan kanske vara trist om man inte själv läser för barn, men jag måste ändå slå ett slag för att läsa bilderböcker även utan barn. Många är otroligt fina och ger mycket även till en vuxen läsare.

En sådan bok är Ninna och sjukhusfåglarna. Den är skriven och illustrerad av Matilda Ruta och gjord i samarbete med barn som legat inne på Gävle sjukhus.

Och det märks verkligen att hon har haft barn som upplever sjukdom med sig i projektet, det här är så bra och träffar direkt. Jag blir verkligen berörd av den här boken och det beror säkert både på att min största skräck är att något av mina barn ska bli dödligt sjuk, men också för att jag i mitt yrke ibland träffar väldigt sjuka barn och ser hur de har det i sjukhusmiljö. Och det är fantastiskt bra beskrivet i den här boken.

Ninna och sjukhusfåglarna
Ninna och sjukhusfåglarna av Matilda Ruta
2 reaktioner på ”Ninna och sjukhusfåglarna

Kommentera

