Fyrväktaren

Fyrväktaren

Jag har läst ännu en bok av Jeanette Winterson, Fyrväktaren. Den handlar om Silver, hon föds och lever sina första år i huset som klänger på klippkanten. Men så en dag dör hennes mor och hon blir omhändertagen av den blinde fyrväktaren Pew. Hos honom får hon lära sig att sköta fyren och lyssna till fantastiska historier.

Det här är en vansinnigt fin bok, poetisk, eftertänksam och vacker. Jag lyssnade på Fyrväktaren och den gjorde sig förvisso bra som ljudbok, men jag måste läsa den i pappersform också. Ganska ofta kände jag att jag ville gå tillbaka i texten och lyssna om. Det finns mycket att fundera över och många vackra formuleringar. Winterson skriver helt fantastiskt, ibland är det som att orden fullständigt bäddar in en.

Kommentera

