Vem bokbloggar och vem läser?

Bokblomma har skrivit ett inlägg där hon funderar över vem som skriver bokbloggar och vem som läser dem. Jag har sett svar hos bland annat enligt O och Lyrans Noblesser. Intressant läsning tycker jag. Jag började blogga under min mammaledighet, jag kände att jag ville ha något som var bara mitt och som var lite kreativt. I början fotograferade jag oftast böckerna. Något jag verkligen borde försöka komma igång med igen för det är himla roligt. Jag bloggar anonymt och nästan inga av mina vänner eller familjemedlemmar vet om att jag bloggar. Fånigt egentligen, men så har det blivit. Jag har verkligen inte så många läsare, men några varje dag. Jag har bara tagit emot ett recensionsexemplar och jag skriver helt enkelt om det jag läser, oavsett om det är gammalt eller nytt, för barn eller vuxna.

Själv skriver jag ofta korta recensioner med få detaljer om innehållet, mest för att jag själv vill veta så lite det bara går om en bok innan jag börjar läsa. Men det är också för att jag vill att min bokblogg ska ge boktips även åt dem som kanske inte läser 100 böcker om året, dem som letar runt efter något spännande och som kanske inte är fullt så boknördiga som vi bokbloggare. Jag vill att man ska kunna kika in här och få tips på böcker som är värda att kolla upp. Jag fungerar själv ofta så, går på någon slags känsla när jag väljer böcker snarare än en massa information. Boken kan ha fladdrat förbi på sociala medier, det kan vara någon jag litar på som tipsat och så vidare. Därmed inte sagt att jag inte gillar långa analyserande recensioner. Dem läser jag efter att jag själv läst boken, så blir det lite som en bokklubb! Någon att jämföra läsupplevelser med. Själv läser jag massor av olika bokbloggar som skriver på alla möjliga olika sätt och om alla möjliga olika böcker. Det är ett roligt sätt att upptäcka böcker utanför min vanliga läsrutin.

Aja, lite tankar så här på en VABfredag. Trevlig helg!

6 reaktioner på ”Vem bokbloggar och vem läser?

  1. bra inlägg. Kul att höra dina tankar. Jag bokbloggar av många anledningar. Dels för att dokumentera mitt läsande för min egen skull och dels för att kunna diskutera med andra och dela med mig av tips och även få tips 🙂

    Gilla

  2. Tycker verkligen att du inspirerar till läsning i din blogg!! Så himla roligt att få ta del av lästips för alla åldrar i samma blogg 🙂

    Gilla

Kommentera

