Julklappstips som miljön gillar

Jag känner mig lite kluven till att tipsa om en massa julklappar, det konsumeras sådana enorma mängder kring jul ändå. Samtidigt ger vi ju varandra julklappar och jag vill inte hålla på och moralisera över vad var och en väljer att lägga i julklappssäcken. Jag tycker också att det är kul med julklappar. Men en kan ändå göra lite bättre val. Till exempel ge bort sådant som en vet kommer till användning, sådant av god kvalitet som kommer att användas länge eller något tillverkat i liten skala av hantverkskunniga människor. Och böcker då förstås. Jag tycker att böcker är en bra present, tänk till exempel vilken miljövänlig resa en bok kan erbjuda jämfört med verkligheten. Och varför inte hitta böcker på antikvariat eller loppisar, billigt och miljövänligt. Och till barn är det ingen tvekan om att böcker är en bra present. Ska våra barn bli små läsare, och det vill vi ju, så måste vi erbjuda dem varierad läsning.

Nog om detta, här kommer ännu ett julklappstips, ett ganska miljövänligt sådant.

Ge bort ett medlemskap i Naturskyddsföreningen. Då får föreningen fler medlemmar vilket leder till större möjligheter att påverka och mottagaren får en informativ och läsvärd tidning fem gånger om året.

Kommentera

