Läst 2016

God fortsättning! Hoppas ni alla haft en riktigt fin jul.

Det drar ihop sig till nytt år och det är dags att summera vad jag läst 2016. Totalt blev det 65 böcker (dessutom en hel del noveller och otaliga bilderböcker) och det är jag supernöjd med, drygt en i veckan. Att jag hinner läsa så pass mycket med två så små barn hemma är jag väldigt glad för.

Av de 65 böckerna var en tredjedel från biblioteket, en dryg tredjedel ljud och e-böcker från Storytel och 17 stycken nya böcker som jag köpt eller fått. Det känns bra att så få var inköpta böcker, det börjar bli fullt i bokhyllorna och jag känner personligen inte att jag måste äga alla böcker jag läser. Kul också att jag hade utnyttjat Storytel såpass mycket, det får bli ytterligare ett år med den tjänsten.

Manligt och kvinnligt då? Jo, jag hade på känn att jag läser mest böcker av kvinnliga författare och känslan stämde, endast 14 böcker hade manlig upphovsman och då var dessutom 3 stycken av Roald Dahl.

Genremässigt hittar jag två deckare, tre faktaböcker (det hoppas jag blir fler under nästa år), tio biografier eller böcker inspirerade av levda liv, ett gäng ungdomsböcker (ingen genre, jag vet), två fanatsy och resten en härlig mix av feelgood och drama.

Ett väldigt bra läsår får jag säga, imorgon kommer en liten lista på det som varit extra bra.

2 reaktioner på ”Läst 2016

Kommentera

