Det bästa från 2016

Vi är enAtt föda ett barnPassionenBad FeministEn storm kom från paradisetUnga Kvinnor

Kulturkollo listar för fullt årets böcker och kulturupplevelser. Jag lånar deras lista och modifierar den lite efter mina egna läsupplevelser, här är mina bästa 2016

Årets mest oväntade: Att jag lyckats läsa 65 böcker. Hurra för mig!
Årets klassiker: Unga kvinnor av Louisa May Alcott, hade den som kurslitteratur under hösten och blev faktiskt positivt överraskad av den.
Årets knock out: Vi är en av Sarah Crossan. Tycker väldigt mycket om den boken och längtade till bussresan till och från jobbet så jag skulle få läsa, läsa, läsa!
Årets kvinnokamp: Trilogin om Maj av Kristina Sandberg
Årets obehagligaste 1: Mamma är bara lite trött av Sara Beischer. Träffande om utbrändhet och vad det gör med oss. Ser detta ofta i min omgivning och boken beskrev det väldigt bra!
Årets obehagligaste 2: Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby. Fyfan för rasism och intolerans.
Årets dystopi: Divergent av Veronica Roth, årets enda dystopi.
Årets nya bekantskap: Jeanette Wintersson, älskade Passionen och hoppas läsa mer av henne 2017.
Årets ögonöppnare: Bad feminist av Roxane Gay. En samling essäer som gav mig nya perspektiv på saker.
Årets återseende: En syster i mitt hus av Linda Olsson var en av få böcker jag läste som var av en författare jag tidigare läst, den höll måttet tycker jag.
Årets förlag: Olika, har läst många av deras barnböcker under året som gått. Lika populära hos mig som hos barnen.
Årets överskattade: Gillade absolut Elena Ferrantes Min fantastiska väninna, men hajpen har ju varit enorm och jag har ännu inte känt för att ta tag i fortsättningen.
Årets titel: En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru. Fin titel på mycket läsvärd bok.
Årets novellsamling: Handbok för städerskor av Lucia Berlin. Så bra!!

8 reaktioner på ”Det bästa från 2016

  1. Måste läsa Bad feminist känner jag! Och handbok för städerskor har jag varit sugen på länge, men blev lite avskräckt när jag såg vilken tegelsten det var!

    Gilla

Kommentera

