En världsomsegling på 366 dagar, hur gick det?

Johanna deckarhörna har under året utmanat oss att läsa böcker från länder utanför vår vanliga sfär (vilket i det här fallet var Sverige, Storbritannien och USA). Jag har lyckats sådär får jag säga. Av 65 lästa böcker har 19 utspelat sig någon annanstans än i tidigare nämnda länder. Tre av dessa utspelar sig dessutom i icke existerande länder, tex Mumindalen. Flest besök har jag gjort i Italien och tyvärr lyckades jag inte ens pricka in alla världsdelar. Jag har inte läst en enda bok med handling i Asien, illa. Det får bli ändring på det här. Nästa år ska jag verkligen tänka på att välja böcker från olika länder, bredd i läsningen förnöjer!

Miniatyrmakaren av Jessie Burton (Nederländerna)

Komma och gå av Taiye Selasi (Ghana, Nigeria)

Timme noll av Lotta Lundberg (Utspelar sig förvisso mest i Sverige, men även till ca en tredjedel i Tyskland.)

Hausfrau av Jill Alexander Essbaum (Schweiz)

Min fantastiska väninna av Elena Ferrante (Italien)

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty (Australien)

Passionen av Jeanette Winterson (Italien, Frankrike)

Gå dit hjärtat leder dig av Susanna Tamaro (Italien)

En syster i mitt hus av Linda Olsson (Spanien)

Misstag i Moskva av Simone de Beauvoir (Sovjetunionen)

Den vita liljan av Elisabet Nemert (Italien)

Ladivine av Marie Ndiaye (Frankrike, Tyskland)

En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru (Grekland, Tanzania, Uganda)

Going solo av Roald Dahl (Tanzania, Egypten, Grekland m.fl.)

Pingvinlektionerna av Tom Michell (Argentina)

På kamelrygg genom öknen av Robyn Davidsson (Australien)

Farlig midsommar av Tove Jansson

Bilbo av JRR Tolkien

Harry Potter av JK Rowling

4 reaktioner på ”En världsomsegling på 366 dagar, hur gick det?

  1. med tanke på alla barnböcker du läser med dina barn så tycker jag att du gjort bra ifrån dig på världsomseglingen. har btw aldrig lyckats läsa Sagan om ringen. men filmerna har jag sett.

    Gilla

Kommentera

